oppgaver modernismen

24. Jeg opplever bildet til Andy Warhol som en beundring av filmstjernen Marilyn Monroe fordi jeg tolker bildet som at hun sakte men sikkert blir vasket ut, og til slutt er hun død.
25. Jeg tror bildet «Av rapport fra Vietnam», kunne provosere i 1965, fordi det var rett etter USA hadde gått inn i Vietnam med styrker, og det ble kanskje blodigere enn man først hadde tenkt seg, dermed ble dette noe flere kunne reagere på.
26. Jeg synes ikke diktet Jailhouse Rock er noe satirisk, fordi jeg ikke så noe satirisk med det, syntes det var vanskelig å skjønne det.

Tøm teksten
2. Eksistensialismen, var en filosifisk og litterær bevegelse, som gikk ut på det selvstendige individs eksistens. Noen kjente forfattere og filosofer, var Jean Paul Satre og Søren Kirkegaard
3. De absurdistiske forfatterne hadde ett syn på livet som at det var meningsløst, og at man ikke kan finne noen mening med livet.
5. Modernistisk lyrikk, er preget av ett stort mangfold og mye variasjon. Mye kom som en reaksjon på de tradisjonelle diktene, og formene de var skrvet i.

Tenk deg om
1. Første verdenskrig, og den kalde krigen, hadde stor innvirkning på litteraturen. Man ble mer bevist, man tok opp nye vanskelige temaer, det ble på en måte fortsettelsen på realismen.


6.  Diktet i ikke skrevet i bunden form, noe som er ett kjennetegn på at det kan være modernistisk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Historie Husker du? side 11-38

Nasjonalime

Retorisk analyse Erna Solberg