Retorisk analyse Erna Solberg

Erna stjerna?


Hvert fjerde år er det stortingsvalg, eller som noen ville kalt det retorisk-kamp. Alle politikerne er flittige brukere av retorikk når de prøver å nå gjennom hos en størst mulig velgermasse. 
Det er nettop denne retorikken jeg i denne oppgaven skal gjøre rede for. Jeg skal prøve å analysere hvordan vår statsminister Erna Solberg bruker retorikk for å nå gjennom hos flest folk hjemme foran Tv-en. Innenfor retorikken finnes det mange forskjellige appeler man kan bruke til forskjellige formål, jeg skal prøve å identifisere om hun bruker noen av disse retoriske virkemidlene i sine taler.





I denne korte valgkampanje videoen skal vi se om og hva slags retoriske virkemidler Høyre eller Erna Solberg bruker i en vanlig kampanje video.

Jeg vil si at i denne kampanje videoen spiller Erna i hovedsak på patos apell, hun prøver å vekke følelser som stolthet ovenfor landet vårt, og hengivenhet rundt det å skape noe på egenhånd. Avsenderen har brukt bilder hvor Prandee og de andre som jobber i mat-vognen hennes er glade og smiler, for å gjøre mottakeren glad, og vekke følelser som glede. Språkbruken i kampanjen er veldig lett, i motsetning til debatter hvor politikerne ofte bruker ett svært akademisk eller avansert språk, prøver Erna i dette tilfelle å gjøre det så enkelt som mulig. Jeg tror at ved å bruke ett veldig lett språk så høres alt mye mindre problematisk ut, og ting høres ut som om det er verdens største selvfølge.
Image result for feel good gifDet er også viktig å ikke glemme hva de viktigste innholdsmometene, eller inventioen i videoen er. Jeg mener at det Erna hovedsakelig prøver å formidle med videoen, er hvordan privatisering vil ha en positiv virkning på det norske samfunnet. Hun ramser blant annet opp diverse folk som vil nyte godt av at bedrifter som denne blir startet opp, f.eks. ansatte, folk som handler der og til og med du og jeg som får nyte litt ekstra på grunn av skatten hun og de andre ansatte betaler.


<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fernasolberg%2Fvideos%2F10155503736231832%2F&show_text=0&width=560" width="560" height="315" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allowFullScreen="true"></iframe>

Image result for logic gifHer bruker Erna etos apell i mye større grad, hun bruker en type etos apell. Etos apell handler om troverdigheten til avsender, og en hver avsender har en viss grad for etos. Erna der imot har ett veldig sterkt etos i og med hun er statsminister, dette er hennes innledende etos, en slags forventning vi har til henne før hun begynner å tale. Troverdigheten i argumentene ligger litt skjult i talen, men vi tror på det hun sier, nettopp fordi hun er den hun er. Jeg vil si at argumentasjonen i full grad er holdbar og relevant, i og med hun forteller om hva de har fått til, og hvorfor hun fortjener fire nye år. Erna er dessuten flink til å styrke sitt eget etos ved å hentyde til hva regjeringen har klart de siste fire årene. I teksten Høyre legger ved videoen på Facebook står det "Valget står mellom trygg ledelse med Erna, eller et politisk eksperiment med Ap, Sp, SV, MDG og Rødt." Med dette styrkere hun ikke bare sitt eget etos, men hun svekker også etoset til sin motkandidat Jonas Gahr Støre, ved å kalle hans prosjekt ett politisk eksperiment. 

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fhoyre%2Fvideos%2F10155426340502931%2F&show_text=0&width=476" width="476" height="476" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allowFullScreen="true"></iframe>

Erna Solberg er veldig nøye på å ha en logisk sammenheng når hun skal føre sin sak. Dette gjør hun ved å gå gjennom de tre fasene for logisk oppbygging: narratio, argumentatio og peroratio. Argumentatio er ofte den viktigste delen i politiske debatter, fordi de argumenterer for sin egen politikk. I kampanjen vedlagt ovenfor, skal vi fokusere på hvordan Erna ved hjelp av de tre fasene og logos apell, bygger opp saken sin.

Image result for vote blue gifErna snakker om de fire årene som har gått i narratio delen av oppbyggingen, hun forteller at "Høyre har styrt landet trygt i en urolig tid med flyktningerkrisen, dramatisk fall på oljeprisen og tap av tusenvis av arbeidsplasser. Videre kommer hun til argumentasjons delen: "Arbeidsledigheten går ned, optimismen og veksten går opp og det skapes nye arbeidsplasser. Hun sier også at hennes regjering vil modernisere Norge, mens arbeiderpartiet vl reversere. I avslutnings delen nevner hun at verden fornyer seg raskere enn noen gang, og at vi må gjøre som vi alltid har gjort å fornye oss. Noe som mellom linjene sier at du bør stemme Høyre over Ap fordi, Arbeiderpartiet ville reversere Norge. avslutningen av talen kaller vi peroratio, hvor hun henvender seg til velgerne og sier "Stem Høyre".

Det siste som er viktig når du skal bygge opp en logisk appell, er å være klar over er mottakers "doxa", eller
virkelighetsoppfatning. Hvordan velgermassen oppfatter det Erna snakker om i talene sine, er avgjørende for om talen når frem hos mottakeren, oppfatter landets befolking at arbeidsledigheten går ned, eller at mange nye arbeidsplasser skapes. for at det skal være en vellykket logos apell er det viktig at nettop dette sitter, for uten samme virkelighetsoppfatning hos sender og mottaker, er det vanskelig å komme noen vei.

Til slutt vill jeg bare si at retorisk sett synes jeg Erna og Høyre har gjort en fantastisk valgkamp, jeg tror de har klart å nå frem hos folket ved bruk av patos, etos og logos apell. Erna har en veldig moderlig stemme og være-måte som jeg tror faller i smak hos mange.

Hun vant jo tross alt valget, så så ille kan det jo umulig ha vært!


Kilder:
http://ndla.no/nb/node/67757?fag=2602
http://ndla.no/nb/node/75419?fag=27
https://moment2.cappelendamm.no/binfil/download2.php?tid=1855484&h=35886c8917a4bdbd356bb1609f363dd7&sek=1739788


Jeg klarte ikke få til å legge inn facebook videoer, men skal prøve på skolen imorgen













Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Historie Husker du? side 11-38

Nasjonalime