Historie Husker du? side 11-38

Husker du side 15.
a1)      Framskrittstanken går ut på at man kunne forandre samfunnet og ta kontroll over naturen.

  2)   Francis bacon mente gjennom utsagnet "kunnskap er makt" at man ved hjelp av kunnskap, teknologi og vitenskap, kunne naturen kontrolleres til menneskers gevinst.

  3)   I opplysningstiden ble kunnskap spredt i aviser og tekster fordi flere tekster ble skrevet på flere språk, som gjorde det mulig for ett bredere publikum å tilegne seg kunnskapen.

  4)      Naturrettstanken var tanken politiske filosofer kom med på 1600 tallet. Det var den første tanken som utfordret tanken om «konge av guds nåde», tanken gikk hovedsakelig ut på at naturretten sto over de konkrete lovene i et samfunn.   

  5)  John Lockes politiske filosofi kjennetegnes ved kritisk syn på hvordan kongen fikk makten sin på 1600 tallet og hvorfor makten hans over folket var begrenset.

Husker du side 18.

  1)     Grunnen til kolonienes misnøye med myndighetene i Storbritannia, var at etter krigen pålå britene amerikanere nye og høyere skatter, fordi de mente at amerikanerne hadde vært gratispassasjerer økonomisk gjennomkrigen. Noe Amerikanerne var uenige i fordi de mente de hadde hatt de største militære tapene.

  2)     Uavhengighetserklæringen gikk ut på prinsippene om at alle er like, den kan enkelt forklares med setningen «Vi mener det er en selvinnlysende sannhet at alle mennesker er født like, at alle har fått visse umistelige rettigheter av sin skaper, og at retten til liv, frihet og streben etter lykke er blant disse.

c 3)      Den amerikanske uavhengighetserklæringen skiller seg fra Lockes ide, ved at likestilling er mye mer essensielt. Der hvor det i Lockes ide er store avgrensinger for en stor del av befolkningen, handler den amerikanske uavhengighetserklæringen om likeverd.

  4)      Hovedtanken i Jeffersons uavhengighetserklæring, var friheten til liv, frihet og streben etter lykke. Den handlet også om likeverd og at mennesker var like mye verd.

  5)     Den amerikanske grunnloven ga de 13 koloniene som den gang eksisterte stor grad til selvstyre, selv om de skulle ha en felles president, lovgivende forsamling og høyesterett. Makten skulle deles i tre hvor det var en utøvende, en lovgivende og en dømmende statsmakt, dette skulle hindre at noen fikk for mye makt.

Husker du side 20.
  1)     Den omfattende mentalitetsendring som fant sted i Frankrike fra omtrent år 1770 evt. Handlet om hvert enkelt menneskets rettigheter, tidligere hadde vært en ide om at standssamfunnet var den naturlige strukturen på samfunnet, men denne ideen skulle nå bli utfordret.

  2)     Rousseaus folkesuverenitetsprinsipp gikk ut på at det var stor forskjell på «alles vilje» og allmennvilje, allmennvilje handler om hva folket som helhet ville, han mente at hvis man tok summen av alle ulikhetene fra ulike særviljer, finner man allmennviljen. Han mente også at politiske partier var veien å gå, for de politiske partiene kunne representere ulike allmennviljer.

  3)      Politiske, økonomiske og sosiale årsaker til den franske revolusjon, var at det var politisk og økonomisk krise i Frankrike på tiden.  Frankrike hadde deltatt i diverse kriger, noe som førte til stor økonomiske tap. Politisk og sosialt var det også stor uenighet og misnøye om og med standssamfunnet, og at kirken og adelen ikke betalte skatt.

Husker du side 27.
   1)       Vinteren og våren 1789 var det valgkamp i Frankrike, hovedsakene var blant annet misnøye rundt korrupsjon, maktmisbruk og dårlig styre. Dette førte til at representanter fra hver av stendene møttes i Versailles for å diskutere dette, dobbelt så mange fra tredje standen som de o andre til sammen, siden tredje standen var over 98% av befolkningen. Men kongen ga ikke hver representant en stemme hver, dette gjorde han for å favorisere adelen og kirken siden de hadde vært lojale mot han. Dette førte til at 17. Juni erklærte tredjestanden seg som Frankrikes rettmessige nasjonalforsamling. 14. juli eksploderte det, befolkning gikk til angrep på fengselet Bastillen fordi det gikk rykter om at kongen planla en militær aksjon mot folket. 26. august ble erklæringen om menneskets og borgerens rettigheter vedtatt.

b 2)     At folket skulle ha makten, og likhet for loven, medfødte rettigheter som frihet, privat eiendomsrett og rettsikkerhet, var noen av de sentrale ideene i Erklæringen om menneskets og borgerens rettigheter.

   3)     Jakobinerne var en fransk radikal politisk bevegelse, som spilte en hovedrolle under den franske revolusjonen. Jakobinerklubben hadde stor betydning i avskaffelsen av kongedømmet, og etter valget høsten 1991 rykket de også inn i nasjonalforsamlingen.

   4)  Bakgrunnen for direktoriets maktovertakelse i 1795, var at de fleste franskmenn, ønsket å gå tilbake til en mer moderat republikk. Direktoriet, var der en utøvende myndighet på fem personer, i prinsippet hadde de all makt.

Husker du side 33.
  1)       For å rydde opp i det politiske kaoset i Frankrike på slutten av 1790- tallet, skrev Napoleon Bonaparte en erklæring til folket at han var kommet for å redde fedrelandet. En ny grunnlov ble så vedtatt en måned senere, som gjorde Napoleon første konsul og republikkens suverene leder. Senere i 1904 utnevnte han seg selv til keiser.

b 2)     Code Napoleon var en omfattende endring av den franske grunnloven. Den slo fast at likhet for loven skulle gjelde alle, bland annet skulle jødene ha de samme rettighetene som det franske folk. Det skulle også være mulig å avansere i byråkratiet ved innsats i stedet for medfødte privilegier.

   3)    Napoleon prøvde å gjenskape Frankrikes ære ved ytterlige ekspansjon, han ville ta mest mulig land. I høsten 1806 hadde han skaffet Frankrike full kontroll over Sentral-Europa. Tidligere hadde han tapt slaget ved Trafalgar mot Storbritannia, som begrenset hans mulige territorium til kontinentet.

d 4)     Årsakene til Napoleons fall var mange, men det startet ved at han i 1812 prøvde å invadere Russland, 600 000 soldater sendte han, bare 200 000 kom tilbake uten å ha oppnådd noe i det hele tatt. Med en svekket fransk hær, skulle en koalisjon mellom Prøysen, Russland og Østeriket bekjempe Frankrike ved ett viktig slag i 1813. I 1814 tok koalisjonen Paris, og Napoleon måtte gå av. Han ble sendt vekk til Elba en øy i Middelhavet, men ca. ett år senere prøvde han seg igjen som general, og det spredte seg en ny tro om fransk storhetstid blant folket. Men ved slaget ved Waterloo i 1815 ble han igjen knust, og denne gang forvist til øya St. Helena i Atlanterhavet, hvor han døde i 1821.

   5)    Hovedmålet til Wienerkonserten og Europakonserten, var å gjenopprette maktbalansen i Europa, og at ingen makt noen makt skulle bli så mektig at den kunne dominere over de andre maktene i Europa. De ble også enige om å gjenopprette landegrensene i Europa fra 1789, og å gjeninnsette den gamle kongeslekten i Frankrike.

Husker du side 38.
      1) Den direkte årsaken til revolusjonene i Latin-Amerika, var at Napoleon invaderte Spania i 1918, dette gjorde det vanskelig for den spanske kongen å forsvare kolonien på andre siden av kloden. 

     2) Landene i Latin-Amerika, fikk etter revolusjonen ett styre bestående av en elite av godseiere og millitære, som ved hjelp av våpenmakt hadde kontroll på befolkningen.

c  3)     Årsakene til revolusjonene i 1830 og 1848, var misnøye blant den tidligere 3. standen, den tidligere 3. standen var misfornøyd med hvor mye makt kongen hadde, og at de ikke hadde noe å si politisk. I 1848 var den tippende faktoren dårlige avlinger det året og sult, mens det i 1830 var at kongen oppløste parlamentet og innskrenket stemmeretten, etter begge revolusjonene måtte kongen gå av.


   4)      De viktigste politiske følgene av revolusjonen i 1848, var at demokratiseringen for alvor begynte. Flere fikk stemmerett, men det var fremdeles lang vei å gå før alle fikk stemmerett. Ikke før i 1851 tok demokratiet Frankrike ett langt sted o feil retning da keiserdømmet ble innført igjen og all mulighet folket hadde til å påvirke politikken var nå borte.



Kommentarer

  1. Greie og gode svar, men savner refleksjonene dine rundt debatten.

    SvarSlett
  2. Likte ikke måten du formulerte svarene dine på

    SvarSlett
  3. helt greit, ville gitt en 3+, savner en del refleksjon rundt oppgavene og ønsker spesielt en bedre formulering på oppgave 2, side 33.

    SvarSlett
  4. Savner generell redegjørelse rundt et par av oppgavene. Det er også mulig å få frem dine personlige opplevelser på spesielt oppgave 4 s. 27. Ellers er det greie svar. Ok jobb.

    SvarSlett
  5. Tusen takk! Du gjorde fredagen min MYE bedre :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Retorisk analyse Erna Solberg

Tøm teksten og Ditt og datt side 16